Затверджено
розпорядженням першого заступника
голови облдержадміністрації
від 18 лютого 2003 року № 66
1.
Сучасний стан профтехосвіти області
Розвиток
професійно-технічної освіти, як невід’ємної ланки системи неперервної освіти
України, є не лише одним з головних чинників
економічного, а і соціального
розвитку держави, що в свою чергу сприяє політичній консолідації суспільства.
Кабінетом
Міністрів України та Міністерством освіти і науки України прийнято низку
документів прямої дії щодо подальшого розвитку профтехосвіти, що дали змогу в цілому сформувати правове поле
діяльності галузі. Професійно-технічна освіта області нарощує темпи
реформування та ефективно підтримує перехід галузей регіону до ринкових
перетворень. На виконання Указу Президента України від 17 квітня 2002 року №
374 “Про Національну доктрину розвитку освіти” та постанови Кабінету Міністрів
України від 19 серпня 2002 року № 1223 “Про затвердження заходів з реалізації
Національної доктрини розвитку освіти на 2002 –2004 роки” у
професійно-технічних навчальних закладах (далі - ПТНЗ) області здійснюються
заходи щодо зміни професійно-кваліфікаційної структури підготовки кадрів,
оптимізації мережі професійно-технічних навчальних закладів шляхом їх спеціалізації, перепрофілювання та переходу
на ступеневу професійно-технічну освіту. Робота педагогічних колективів
спрямована на оновлення змісту професійно-технічної освіти, індивідуалізацію
освітнього процесу, запровадження сучасних
особистісно-зорієнтованих форм та методів навчання і виховання майбутніх
кваліфікованих робітників.
В
області функціонує 20 професійно-технічних навчальних закладів, з них 5 – вищі
професійні училища.
Враховуючи
потребу підприємницьких структур у висококваліфікованих робітниках у 1999 році
на базі вищого професійного училища № 6 м. Луцька створено
навчально-тренувальний центр з підготовки фахівців для підприємницької діяльності.
З метою
задоволення потреб вугільної галузі у молодших спеціалістах ведеться робота
щодо створення на базі професійно-технічного училища № 1 м. Нововолинська вищого професійного
училища. Професійно-технічні училища № 7 м. Ковеля та професійно-технічного
училища № 28 смт. Маневичі реорганізовані у професійні ліцеї.
Згідно
з угодою про співпрацю, укладеною між вищим професійним училищем № 6 м. Луцька
та загальноосвітньою школою І-ІІІ ступеня № 8 м. Луцька у 2001 році, створено навчальний комплекс
“Школа-вище професійне училище”.
Протягом
5 останніх років контингент професійно-технічних навчальних закладів області
становить понад 12 тисяч учнів. Щорічно для підприємств регіону училища готують
більше 7,0 тисяч робітників та молодших спеціалістів за 74 професіями. Поряд з
професією 68 відсотків учнів отримують повну загальну середню освіту, 65
відсотків за час навчання отримує дві і більше професії, що значно підвищує їх мобільність при
працевлаштуванні.
Зростає
роль професійно-технічних навчальних закладів у реалізації Регіональної
програми зайнятості населення. Якщо у 1998 році за замовленнями обласного
центру зайнятості було підготовлено 600 чоловік, то у 2002 році – понад 2,0
тисяч чоловік.
У
навчально-виробничому процесі вищих професійних училищ № 6, 9
м. Луцька, вищого професійного училища № 4 м. Камінь-Каширського,
професійно-технічного училища № 8 м. Любомля широко застосовуються комп’ютерні
технології. Тільки за рахунок позабюджетних надходжень у 2002 році
придбано 64 комп’ютери нових поколінь.
Проводиться
робота щодо створення опорних кабінетів, майстерень, лабораторій, полігонів,
постійно діючих виставок виробів, що виготовляються учнями на уроках
виробничого навчання.
Професійна
галузь відіграє важливу роль у вирішенні питань соціального захисту підлітків.
Щорічно майже 180 дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування,
навчаються у ПТНЗ області. У 4 навчальних закладах проводиться професійна
підготовка вихованців спеціалізованих
шкіл-інтернатів з обмеженими можливостями.
У
професійній освіті області працює 1237 педагогічних працівників, з них 464 –
викладачі, 559 – майстри виробничого
навчання. Понад 70 відсотків викладачів є спеціалістами вищої та першої
категорій, 18 із них присвоєно педагогічне звання “Викладач-методист”, 29 –
“Старший викладач”, 84 педагогічні працівники нагороджені знаком “Відмінник
освіти України”.
Поряд з
позитивними здобутками в системі
профтехосвіти існує і ряд проблем, що потребують невідкладного
вирішення.
Найбільш
неврегульованим питанням сьогодення є відсутність правової бази взаємовідносин
професійно-технічних навчальних закладів із замовниками робітничих кадрів та
економічної зацікавленості останніх у розвитку професійно-технічної освіти.
Не вирішені на законодавчому рівні питання пільгового оподаткування
професійно-технічних навчальних закладів, що стримує розвиток їхньої
навчально-виробничої діяльності. Потребує термінового оновлення сучасним
обладнанням механізмами, інструментом навчально-матеріальна база. Бібліотеки
повільно поповнюються україномовними підручниками та посібниками, в першу чергу
професійного спрямування.
Враховуючи
низький рівень заробітної плати, проблемним залишається питання забезпечення
навчальних закладів висококваліфікованими педагогічними кадрами.
З метою якісної організації виробничого навчання (практики) на
підприємствах, що мають сучасну техніку, високий рівень організації праці,
використовуються прогресивні технології, потребує правового врегулювання питання щодо відшкодування підприємством
витрат на організацію навчання та
встановлення для них певних податкових пільг.
1. Створення умов
для забезпечення професійної самореалізації особистості, формування її
освітньо-кваліфікаційного рівня, соціально-активного, морально і
фізично-здорового виробничого потенціалу.
2.
Забезпечення загальнодержавних та
регіональних потреб у кваліфікованих робітничих кадрах, конкурентноспроможних в
умовах ринкових відносин.
3.
Оновлення змісту професійно-технічної освіти та визначення державних вимог щодо
її якості. Подальше вдосконалення організації навчально-виробничого процесу,
підвищення професійної майстерності педагогічних працівників, вдосконалення
управлінської діяльності.
1. Визначити тенденції в потребі у робітничих кадрах та молодших спеціалістах
за професійним спрямуванням та рівнем кваліфікації з врахуванням перспектив
розвитку галузей економіки області. Створити банк даних з підготовки кадрів у
ПТНЗ області
|
головне
управління економіки, управління освіти
і науки, у справах сім’ї та молоді
облдержадміністрації, обласний центр зайнятості 2003 рік |
2. Створити на базі вищого
професійного училища № 2 .м. Луцька
Регіональний центр професійної підготовки та перепідготовки спеціалістів
будівельного та реставраційного напряму
|
управління освіти
і науки, капітального будівництва облдержадміністрації, обласний центр
зайнятості 2004 рік |
3. Утворити на базі вищого
професійного училища № 24 смт. Колки Центр перепідготовки та підвищення
кваліфікації фахівців сільськогосподарського виробництва й переробки
сільськогосподарської продукції
|
управління освіти
і науки, головне
управління сільського господарства і продовольства облдержадміністрації, обласний центр
зайнятості 2004 рік |
4. Створити на базі
професійно-технічного училища № 11 м. Нововолинська Центр адаптації та
професійної підготовки молоді з обмеженими можливостями
|
управління освіти
і науки, у справах сім’ї та молоді, охорони здоров’я
облдержадміністрації, обласний центр зайнятості 2004 рік |
5. Продовжити роботу щодо
реорганізації професійно-технічних навчальних закладів у професійні ліцеї та
навчальні заклади нового типу
|
управління освіти
і науки
облдержадміністрації 2003 - 2004
роки |
6. Проводити моніторинг звернень
випускників ПТНЗ з питань працевлаштування до державної служби зайнятості.
Вжити заходів щодо забезпечення їх працевлаштування
|
управління освіти
і науки
облдержадміністрації, обласний центр
зайнятості 2003 - 2004
роки |
7. Забезпечити навчання та
гарантоване працевлаштування дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського
піклування
|
управління освіти
і науки, у справах сім’ї та молоді
облдержадміністрації, райдержадміністрації, виконкоми міських (міст обласного
значення) рад, обласний центр
зайнятості 2003 - 2004
роки |
8. Створити систему професійної
орієнтації молоді з метою надання допомоги
у виборі професії та залучення до навчання у ПТНЗ
|
управління освіти
і науки, у справах сім’ї та молоді
облдержадміністрації, обласний центр зайнятості 2003 - 2004
роки |
9. Продовжити роботу щодо розширення
переліку професій для первинної професійної підготовки молоді відповідно до потреб ринку праці
|
управління освіти
і науки облдержадміністрації 2003 - 2004
роки |
10. Підвищити роль
професійно-технічних навчальних закладів у реалізації Регіональної програми
зайнятості населення. Забезпечити в кожному ПТНЗ підготовку (перепідготовку)
незайнятого населення та підвищення
кваліфікації
робітничих кадрів
|
управління освіти
і науки облдержад-міністрації, обласний центр зайнятості 2003 - 2004
роки |
11. Забезпечити розширення
можливостей щодо навчання незайнятого населення основам підприємницької
діяльності для відкриття власної справи, працевлаштування у сфері малого або
середнього підприємництва, самостійної зайнятості.
|
головне
представництво Державного комітету України з питань регуляторної політики та
підприємництва в області, обласний центр зайнятості щорічно |
12. Збільшити обсяги підготовки кваліфікованих робітників для розвитку
малого підприємництва у ПТНЗ області з урахуванням потреб ринку праці:
-
підприємців-початківців
та організаторів малого бізнесу;
-
спеціалістів за
напрямками економіки та підприємництва з комерційної діяльності:
адміністраторів, агентів з постачання, комерсантів оптової і зовнішньої
торгівлі;
-
робітничих
кадрів з професій побутового обслуговування, народних промислів, художніх
ремесел, автосервісу;
-
з професій, що
користуються попитом на ринку праці за договорами з фізичними та юридичними
особами
|
управління освіти
і науки облдержадміністрації, обласний центр
зайнятості 2003 - 2004
роки |
13. Вжити заходів щодо сприяння зайнятості громадян, які потребують
соціального захисту
|
управління у
справах сім’ї та молоді облдержадміністрації, обласний центр зайнятості 2003 - 2004
роки |
14. Здійснювати відбір та направлення кращих випускників для подальшого
навчання на педагогічних факультетах вищих навчальних закладів I - IV
рівнів акредитації з метою забезпечення навчальних закладів кваліфікованими
кадрами майстрів виробничого навчання
|
управління освіти
і науки облдержадміністрації постійно |
15. Створити у навчальних закладах профтехосвіти дієвий резерв кадрів
для заміщення керівних посад з числа найбільш ініціативних, творчо
працюючих педагогів
|
управління освіти
і науки облдержадміністрації постійно |
16. Вживати заходів щодо своєчасного
підвищення кваліфікації керівних та педагогічних працівників ПТНЗ
|
управління освіти
і науки облдержадміністрації постійно |
17. Забезпечити проведення (раз у 5 років)
стажування майстрів виробничого навчання безпосередньо на робочих місцях
підприємств, організацій, а також в кращих майстернях (полігонах) навчальних
закладів з обов’язковою атестацією на підвищення або підтвердження раніше
отриманого робітничого розряду (класу)
|
управління освіти
і науки облдержадміністрації постійно |
18. Модернізувати науково-методичну
роботу навчально-методичного центру
професійно-технічної освіти та професійно-технічних навчальних закладів на
інноваційній основі, ширше залучати
педагогів до творчої діяльності, дослідно-експериментальної роботи.
Створити на базі вищого професійного училища № 6 м. Луцька експериментальний
майданчик з проблеми “Науково-методичне забезпечення підготовки фахівців на
основі впровадження інформаційних технологій”
|
управління освіти
і науки облдержадміністрації 2003 – 2004 роки |
19. Щорічно проводити конкурси професійної
майстерності серед майстрів виробничого навчання та учнів з метою підвищення
якості
професійного навчання, пропаганди робітничих професій
|
управління освіти
і науки облдержадміністрації 2003 – 2004 роки |
20. Проводити конкурси “Викладач року”,
“Майстер року” для виявлення та поширення передового педагогічного досвіду,
активізації навчально-
виховного процесу, впровадження в практику новітніх педагогічних
технологій
|
управління освіти
і науки облдержадміністрації 2003 – 2004 роки |
21. Щорічно організовувати проведення
обласного огляду-конкурсу “Професійно-технічний навчальний заклад року” для
підвищення якості організації навчально-виховного процесу, ефективності
управління навчальними закладами
|
управління освіти
і науки облдержадміністрації 2003 – 2004 роки |
22. Сприяти першочерговому забезпеченню
навчальних закладів сільської місцевості комп’ютерною технікою, новими зразками
сільськогосподарської техніки для покращення навчання молоді та підвищення
кваліфікації працівників, зайнятих у сільськогосподарському виробництві
|
управління освіти
і науки, головне управління сільського господарства та продовольства
облдержадміністрації постійно |
23. Формувати та проводити апробацію в ПТНЗ
експериментальних інтегрованих програм професійного навчання, зокрема
модульного навчання
|
управління освіти і науки облдержадміністрації 2003 – 2004 роки |
24. Впроваджувати в навчальний процес
мультимедійні комп’ютерні засоби навчання, а також електронні підручники, довідники
|
управління освіти
і науки облдержадміністрації постійно |
25. Налагодити систему співпраці з підприємствами, організаціями,
установами-замовниками робітничих кадрів. Вирішити питання щодо надання учням
платних робочих місць на підприємствах для проходження виробничого навчання та
виробничої практики
|
управління освіти
і науки, промисловості, енергетики, транспорту та зв’язку облдержад-
міністрації, підприємства-замовники кадрів 2003 – 2004
роки |
26. Вирішити питання виділення орної землі із земель запасу та
резервного фонду профтехучилищам сільськогосподарського профілю для організації
та розширення діяльності навчальних
господарств
|
управління освіти
і науки облдержадміністрації,
обласне управління земельних ресурсів 2003 – 2004
роки |
27. Щорічно розробляти бізнес-план, де передбачити виготовлення
продукції та надання послуг населенню, підприємствам, організаціям.
Доводити планові
показники до кожного виробничого підрозділу
|
управління освіти
і науки облдержадміністрації 2003-2004
роки |
28. Вирішити
питання введення у штатні розписи ПТНЗ, за рахунок позабюджетних надходжень,
посади заступників директорів з комерційних питань
|
управління освіти
і науки облдержадміністрації 2003 рік |
29. Створити на базі училищ сервісні центри та ремонтні дільниці по
наданню платних послуг населенню, приватним і фермерським господарствам
|
управління освіти
і науки облдержадміністрації 2003 - 2004
роки
|
.
30. Провести реконструкцію навчального корпусу професійно-технічного
училища № 5 м. Ковеля
|
управління освіти
і науки облдержад-міністрації, Ковельська міська рада 2003-2004
роки |
31. Реконструювати гуртожиток професійно-технічного училища № 21 с. Овадне,
Володимир-Волинського району під навчально-лабораторний корпус
|
управління освіти
і науки облдержадміністрації 2003-2004
роки |
IV.Фінансове забезпечення Програми
Фінансування заходів здійснюється
за рахунок загального та спеціального фондів Державного бюджету професійно-технічних навчальних закладів
області, розширення та модернізація навчально-матеріальної бази проводиться за
рахунок інших джерел, не заборонених
законодавством.
V. Прогноз результатів виконання Програми
Виконання визначених завдань і
заходів Програми забезпечить :
-
удосконалення
системи професійної підготовки громадян;
-
підвищення
якості професійної та загальноосвітньої підготовки майбутніх робітників;
-
стабілізацію
кадрового складу педагогічних працівників професійно-технічних навчальних
закладів;
-
врегулювання
обсягів підготовки робітничих кадрів для потреб ринку праці області;
-
комп’ютеризацію
професійно-технічних навчальних закладів та впровадження сучасних інформаційних
технологій навчання;
-
підвищення
престижу робітничих професій та визначення чільного місця професійно-технічної
освіти в системі неперервної освіти в області.