ЗАТВЕРДЖЕНО
розпорядженням
голови
облдержадміністрації
від
27.11.2002 року № 491
Програма
розвитку сільськогосподарських обслуговуючих
кооперативів в області на 2002-2004 роки
Вступ
Реформування відносин власності радикально змінило особисті інтереси селян. Понад 230 тисяч з них набули права приватної власності на земельну частку (пай), 146 тисяч -
передали свої земельні паї в оренду виробничим кооперативам, приватним
підприємствам, господарським товариствам, фермерським господарствам. До земель
особистих селянських господарств без
створення юридичної особи приєднали свої земельні паї 28,9 тисячі осіб. Площа
земельних ділянок у користуванні громадян з 1990 року зросла з 82,6 до 390,4
тис.га, або у 4,7 раза.
З створенням, у процесі приватизації землі і майна,
значної кількості самостійних приватних товаровиробників, у першу чергу
фермерських, особистих селянських господарств, невеликих підприємств з
переробки, зберігання та збуту сільськогосподарської продукції, виникла потреба
у нових організаційних структурах на кооперативних засадах.
Налагодження обслуговування сільського господарства на
кооперативних засадах взаємодопомоги і співробітництва сприятиме балансуванню інтересів багатьох
структур, розвитку конкуренції та економічного захисту сільських
товаровиробників.
З цією метою створюються обслуговуючі кооперативи з
надання транспортних послуг, ремонту
технічних засобів, їх технічного обслуговування, виконання механізованих робіт (оранки, збирання врожаю, боротьби з
шкідниками і хворобами сільськогосподарських культур тощо). Адже поширення
нерегульованого посередницького
бізнесу “знекровлює” сільське
господарство, сприяє відтоку фінансових ресурсів з агропромислового
виробництва, призводить до встановлення непомірно високих цін на
матеріально-технічні ресурси і послуги, штучно знижує дохід від реалізації сільськогосподарської продукції. Попередити подібне можна шляхом створення обслуговуючих кооперативів з
матеріально-технічного забезпечення,
з реалізації оптових партій
сільськогосподарської продукції, отримання послуг за помірними цінами.
Об’єднання селян у кооперативи дає можливості для утримання маркетингової служби із збуту та
заготівлі продукції, отримання
консультаційних послуг (бухгалтерських, фінансових, аудиторських,
юридичних, агрономічних, зоотехнічних,
економічних тощо).
Вигода від створення обслуговуючих кооперативів
очевидна. Це - стабільні канали і
ціни реалізації продукції, організація
переробки сировини, грунтовне вирішення інших питань.
Для створення і становлення сільськогосподарських
обслуговуючих кооперативів слід здійснити комплекс заходів, передбачений у Програмі
розвитку
сільськогосподарських
обслуговуючих кооперативів в області на 2002-2004 роки (далі - Програма).
Стан і проблеми становлення обслуговуючої
кооперації
у сільському господарстві області
Кооперативна ідея почала відроджуватися з прийняттям
указів Президента України від 6 червня 2000 року № 767 "Про заходи щодо
забезпечення формування та функціонування аграрного ринку", від 19 грудня
2000 року № 1348 "Про заходи щодо розвитку кооперативного руху та
посилення його ролі в реформуванні економіки України на ринкових засадах".
Вона знаходить все більше розповсюдження
в сільському господарстві України. Слід
врахувати, що цей процес має проходити крізь свідомість людей, оскільки
він неможливий без їх власного переконання, взаємної довіри і неабиякої
особистої участі, а тому вимагає певного часу. Навіть у розвинених країнах
становлення кооперативних підприємств триває декілька років.
На Волині вже працює 24 сільськогосподарських
обслуговуючих кооперативи, 9 з них – на
районному рівні - агроторгові доми, що створені й функціонують як маркетингові
кооперативи, ще 15 таких формувань створені
і діють з використанням частини майна реорганізованих колективних
сільськогосподарських підприємств.
На виконання Указу Президента України від 6 червня
2000 року № 767 “Про заходи щодо забезпечення формування та функціонування
аграрного ринку” в усіх районах були
створені агроторгові доми. У Горохівському, Іваничівському,
Ківерцівському, Любешівському, Любомльському, Мане- вицькому, Ратнівському,
Старовижівському, Турійському районах ці підрозділи додатково надають послуги з
реалізації та придбання сільськогосподарської продукції, постачання засобів
виробництва і захисту рослин, ведуть
маркетингові дослідження.
Найбільше сільськогосподарських обслуговуючих
кооперативів з використанням частини майна реорганізованих колективних
сільсько- господарських підприємств створено у Рожищенському, Локачинському
районах, відповідно 4 і 3 кооперативи, 2 – у
Ківерцівському, по одному - в
Іваничівському, Ковельському, Маневицькому, Ратнівському,
Старови-жівському, Горохівському районах. Членами та асоційованими членами
обслуговуючих кооперативів стали майже 1500 власників майнових паїв. Кооперативи є багатофункціональними і
надають послуги з виконання механізованих робіт, ветеринарні, з помолу зерна,
реалізації чи придбання сільськогосподарської продукції. Станом на 1 жовтня
2002 року обслу- говуючими
кооперативами надано послуг на суму 66 тисяч гривень.
Однак на шляху становлення і розвитку обслуговуючої
інфраструктури існують певні труднощі,
серед яких найсуттєвішою є неадекватне розуміння суті сільськогосподарських
обслуговуючих кооперативів, що
бере свій початок з часів
колективізації сільського господарства. Ототожнення колективних господарств з
кооперативами призвело до того, що частина селян не розуміє принципової різниці між цими формами господарювання.
Подолання такого стереотипу мислення дається важко, оскільки колективні
господарства у своїй діяльності дійсно мали певні ознаки кооперативної
організації.
Нерозуміння суті, ролі та принципів кооперації
призвели до того, що набувають масового
поширення псевдокооперативні підприємства, переважна більшість яких зареєстрована як обслуговуючі
кооперативи. Це дискредитує саму ідею кооперації як форму взаємодопомоги людей,
породжує у них зневіру в політиці аграрних реформ, суттєво стримує розвиток реальних
кооперативних процесів у сільськогосподарському виробництві.
Таким чином, відродження і розвиток сільськогосподарської кооперації – це складна
соціально-економічна проблема, що має
багато інших аспектів: організаційні,
фінансово-економічні, психологічні, юридичні і навіть політичні. Вирішення цієї
проблеми неможливе без чіткого розуміння суті та принципів кооперативних
структур, розбудови кооперації на селі як
однієї з складових частин
аграрної політики держави, створення нормативної бази і здійснення
необхідних організаційних заходів.
Мета Програми та її завдання
Метою Програми є активізація подальшого розвитку
сільсько-господарських обслуговуючих кооперативів, у тому числі агроторгових
домів на кооперативних засадах,
розширення їх діяльності на аграрному ринку і на цій основі підвищення
ефективності сільськогосподарського виробництва, поліпшення умов розширеного
відтворення в аграрному секторі економіки.
Завданнями Програми
є:
-формування на кооперативних засадах оптимальної
інфраструктури агропромислового комплексу області;
-активізація процесів формування сприятливого
конкурентного середовища;
-стимулювання
процесів самоорганізації сільського
населення на кооперативних
принципах при виконанні сільськогосподарських
робіт, спільного використання майна, надання технологічних,
соціально-побутових та інших послуг.
Очікувані результати реалізації Програми
Реалізація Програми сприятиме зміцненню
соціально-економічної бази ринкових перетворень в аграрному секторі, зменшенню
негативного впливу трансформаційних процесів, що проходять на селі, поліпшенню
соціального забезпечення сільського населення, підвищенню рівня життя селян.
Відповідно до завдань, визначених Програмою,
очікується:
-підвищення ефективності сільськогосподарського
виробництва завдяки оптимізації витрат товаровиробників на придбання засобів
виробництва, виконання окремих
технологічних операцій,
здійснення маркетингових пошуків, збільшення прибутку від власної господарської
діяльності та реалізації продукції через кооперативні формування;
-розширення
доступу сільськогосподарських товаровиробників до агросервісних послуг;
-підвищення товарності особистих селянських і
фермерських господарств, зменшення втрат продукції;
-отримання прибутку сільгосптоваровиробниками не
тільки від виробництва, а й подальших стадій руху виробленої ними продукції у
межах маркетингового ланцюжка певного товару (виробництво – збирання та
зберігання – переробка – транспортування – гуртова торгівля – роздрібна
торгівля – споживання);
-удосконалення процесу реалізації продукції, більш
ефективне використання каналів збуту, допомога в досягненні міцних позицій на
ринку сільськогосподарськими товаровиробниками, протистояння несприятливій
конкуренції, адаптація товаровиробників за посередництвом
сільсько-господарських обслуговуючих
кооперативів до умов ринкової економіки;
-вихід на вигідні ринки збуту, постачання і послуг;
-більш повне задоволення потреб споживачів щодо
кількості та якості продукції і доступної ціни на продовольчі товари;
-подальша розбудова соціальної інфраструктури села,
ріст доходів сільського населення;
-створення додаткових робочих місць у сільській
місцевості.
Досягнення мети Програми та виконання поставлених
завдань потребує здійснення відповідних заходів.
Фінансове забезпечення Програми
Джерелами фінансового забезпечення та підтримки
сільсько- господарських обслуговуючих кооперативів у частині створення і
обслуговування матеріально-технічної
бази, забезпечення обіговими засобами є
власні кошти кооперативів, внески
донорів, вітчизняних і зарубіжних інвесторів, кошти місцевих бюджетів та
Державного бюджету України.
Заходи щодо
реалізації Програми
1.Пропагувати формування мережі сервісних
кооперативів, що здійснюють технологічні, транспортні, меліоративні, ремонтні,
будівельні, еколого-відновні роботи, зооветеринарне обслуговування тварин,
займаються водопостачанням, телефонізацією, газифікацією, електрифікацією в
сільській місцевості, соціально-культурним, житлово-комунальним та
торговельно-побутовим обслуговуванням
головне управління сільського господарст- ва і
продовольства облдержадміністрації, управління сільського господарства і
продовольства райдержадміністрацій, орга-ни місцевого самоврядування
постійно
2.Запровадити навчання та підвищення кваліфікації
керівних кадрів кооперативів,
керівників і спеціалістів
сільськогосподарських підприємств
з використанням досвіду
діяльності кращих сільськогосподарських обслуговуючих кооперативів
головне управління сільського господарст- ва і
продовольства облдержадміністрації, управління сільського господарства і
продовольства райдержадміністрацій, орга-ни місцевого самоврядування
протягом
2003 року
3.Проводити інформаційно-консультаційну роботу серед
сільського населення щодо розвитку кооперації на селі, надавати юридичні
послуги при реєстрації сільськогосподарських
обслуговуючих кооперативів
головне управління сільського господарст-ва і
продовольства облдержадміністрації, управління сільського господарства і
продовольства райдержадміністрацій, орга-ни місцевого самоврядування
постійно
4.Надавати практичну допомогу у формуванні майнових
комплексів з метою створення сільськогосподарських обслуговуючих кооперативів
головне управління сільського господарст-ва і
продовольства облдержадміністрації, управління сільського господарства і
продовольства райдержадміністрацій, орга-ни місцевого самоврядування
постійно
5.Запровадити у газеті ''Досвітня зоря" та в
районних газетах висвітлення питань
щодо роз'яснення ідеї кооперації, природи кооперативних форм самодопомоги,
переваг кооперації на селі і поширення передового досвіду діяльності
кооперативних формувань та їх об'єднань
головне управління сільського господарст- ва і
продовольства облдержадміністрації, управління сільського господарства і
продовольства райдержадміністрацій
постійно
6.Передбачити при формуванні місцевих бюджетів на 2003
та наступні роки виділення коштів для проведення навчання, семінарів,
інформаційно-консультаційної роботи серед сільського населення щодо розвитку
кооперації на селі
обласна і районні державні адміністрації
постійно
7.Проводити
щорічний моніторинг діяльності сільськогосподарських обслуговуючих
кооперативів щодо їх відповідності законодавству України та міжнародним
принципам кооперації
головне управління сільського господарст-ва і
продовольства облдержадміністрації, управління сільського господарства і
продовольства райдержадміністрацій
постійно
8.Передбачити кошти на придбання і використання
технічних засобів на умовах фінансового
лізингу, у тому числі з Державного
лізингового фонду, для створених підрозділів на кооперативних засадах
(сільськогосподарських обслуговуючих кооперативів із спільного використання
техніки)
головне управління сільського господарст-ва і
продовольства облдержадміністрації, обласний лізинговий фонд
щорічно
9.Здійснити заходи щодо максимального залучення сільськогосподарських обслуговуючих кооперативів та кооперативних агроторгових домів до
виконання державних і регіональних програм розвитку аграрного сектора економіки
обласна і районні державні адміністрації
постійно