Затверджено
розпорядженням
голови
облдержадміністрації
від 11 жовтня 2002 р. № 431
Обласна
програма “Вчитель”
Провідна роль у реалізації
державної політики щодо зміцнення інтелектуального та духовного потенціалу нації, розвитку вітчизняної науки і техніки, збереження і примноження культурної
спадщини належить педагогам. Саме тому надзвичайно важливим є якісна підготовка
сучасного вчителя, його професійна компетентність та вдосконалення педагогічної
майстерності, соціальний статус в суспільстві.
Перехід від індустріального до інформаційно - технологічного
суспільства неможливий без впровадження особистісно орієнтованих технологій
навчання, максимальної індивідуалізації навчального процесу, створення умов для
саморозвитку і самонавчання дітей, осмисленого визначення ними своїх
можливостей і життєвих цінностей. Це вимагає підготовки нової генерації педагогічних
працівників, підвищення професіоналізму вчителя, його національної свідомості,
готовності до творчої діяльності.
Органами управління освітою приділяється певна увага забезпеченню
навчальних закладів області педагогічними працівниками. За останні роки підвищився
освітній рівень вчителів, які викладають предмети у 5 – 11 класах та у
початковій ланці. Зокрема їх відсоток з вищою освітою збільшився у порівнянні з
2000 – 2001 н. р. відповідно з 94,8 до 94,9 та з 69,0 до 69,6.
Разом з тим, останні роки позначені негативними тенденціями у кадровому
забезпеченні навчальних закладів області. Зростає відток висококваліфікованих
працівників до інших сфер, за кордон. Так лише за 2001 рік вибув 321 педагог. Не всі випускники вищих
навчальних закладів прибувають за направленням на роботу, особливо фахівці
іноземної мови, фізики, інформатики, трудового навчання. Створюється дефіцит
цих спеціалістів у школах.
Повільно зростає відсоток працівників, які мають вищу освіту.
Відчутними є негативні соціальні наслідки, пов’язані із зменшенням у навчальних закладах питомої ваги вчителів –
чоловіків.
Не вирішено ряд питань, пов’язаних із професійною орієнтацією учнів,
особливо сільських шкіл, на педагогічні професії. Виникає необхідність
удосконалення механізму цільової підготовки вчителів гостродефіцитних
спеціальностей за державним замовленням.
Потребує вдосконалення якість
підготовки вчителів, система підвищення їх кваліфікації, професійної
майстерності, запровадження сучасних технологій.
Важливим є вирішення проблеми ліцензування суміжних спеціальностей у
Волинському державному університеті імені Лесі Українки, зокрема для підготовки
його випускників до роботи в
малокомплектних школах, яких в
області переважна більшість.
До числа невідкладних в сфері технологічної модернізації педагогічної
освіти та професійної діяльності вчителя належать завдання комп’ютеризації
навчальних закладів, інформатизації навчально – виховного процесу, його
програмного забезпечення .
Більшої уваги потребують педагогічні працівники з боку органів
виконавчої влади і місцевого
самоврядування. Зокрема, першочергового
розв’язання вимагає питання поліпшення
житлово – побутових умов вчителів, їх матеріального становища, медичного обстеження, забезпечення
педагогічною пресою, фаховими виданнями.
Метою Програми є визначення невідкладних і перспективних заходів щодо
реалізації основних напрямів модернізації системи освіти області з урахуванням
вимог сучасного інформаційно – технологічного суспільства, забезпечення економічних
і соціальних гарантій професійної самореалізації педагогічних працівників та
утвердження їх високого соціального статусу в суспільстві.
Цієї мети передбачається
досягти шляхом вирішення таких основних завдань:
-
модернізація
системи підготовки педагогічних працівників через запровадження у вищих
навчальних закладах нових технологій навчання та виховання, у т. ч.
комп’ютерних, підготовку вчителів за
двома – трьома суміжними спеціальностями;
-
оновлення
змісту і форм професійної діяльності педагогічних працівників, розвиток їх
творчого потенціалу;
-
удосконалення системи післядипломної освіти,
підготовка резерву керівних кадрів;
-
активізація
ролі вчителя у формуванні громадянського суспільства;
-
підвищення
рівня соціально – економічного і фінансового забезпечення підготовки
педагогічних працівників, їх професійної діяльності;
-
поглиблення
міжнародного співробітництва у сфері новітніх педагогічних технологій та розширення співпраці з діаспорою.
Програму розроблено на період до 2012 року, її передбачено реалізувати поетапно:
І – етап - 2002 – 2005 роки,
ІІ – етап - 2006 – 2010роки,
ІІІ - етап - 2011 – 2012 роки
(в міру поступового переходу
на 12 – річний термін навчання).
Фінансове
і ресурсне забезпечення
Фінансування програми
здійснюватиметься в межах асигнувань, передбачених місцевим органам виконавчої
влади, що є виконавцями заходів Програми, у обласному і місцевих бюджетах та з
інших джерел, не заборонених законодавством:
(тис. гривень)
У тому
числі |
|||||||||
Рік |
Орієнтовний обсяг фінансування |
Загальний
фонд |
Спеціальний
фонд |
||||||
обласний
бюджет |
бюджети
районів та міст обласного значення |
обласний |
районів
та міст |
||||||
|
обласного
значення |
||||||||
І етап (2002 –
2005 роки) |
|||||||||
2002 2003 2004 2005 |
1108,4 1068,5 1079,0 |
144,5 107,8 119,8 |
958,7 951,5 959,0 |
5,0 9,0 |
0,2 0,2 0,2 |
||||
Разом : 3255,9 372,1
2869,2
14,0 0,6 |
|||||||||
ІІ етап (2006 –
2010 роки) |
|||||||||
2006 2007 2008 2009 2010 |
1068,4 1064,5 1066,3 1070,5 1070,5 |
117,7 110,8 112,6 116,8 116,8 |
950,5 953,5 953,5 953,5 953,5 |
|
0,2 0,2 0,2 0,2 0
,2 |
||||
Разом : 5340,2 574,7
4764,5 1,0 |
|||||||||
ІІІ етап (2011 –
2012 роки) |
|||||||||
2011 2012 |
1070,5 1070,5 |
116,8 116,8 |
953,5 953,5 |
|
0,2 0,2 |
||||
Разом : 2141,0 233,6
1907,0
0,4 |
|||||||||
Усього:
10737,1 1180,4 9540,7 14,0 2,0 |
|||||||||
Управління освіти і
науки, інші управління облдержадміністрації, райдержадміністрації, виконкоми
міських (міст обласного значення) рад,
Волинський державний університет імені Лесі Українки, які визначені
відповідальними виконавцями Програми, щороку передбачають у відповідних
бюджетах цільові кошти на фінансування виконання основних завдань і заходів Програми.
Очікувані результати
виконання Програми
Виконання визначених завдань
і заходів Програми забезпечить:
-
запровадження науково обґрунтованого довгострокового прогнозування
потреби у педагогічних і науково – педагогічних працівниках;
-
стабілізацію кадрового складу
загальноосвітніх, професійно -
технічних і вищих навчальних закладів області;
-
врегулювання кількості та переліку спеціальностей у вищих навчальних
закладах, які здійснюють підготовку педагогічних працівників відповідно до
потреб регіону;
-
впровадження нового механізму відбору обдарованої молоді для
направлення на навчання за педагогічними спеціальностями;
-
оновлення змісту підготовки педагогічних працівників, системи
неперервної педагогічної освіти протягом усього життя з урахуванням вимог суспільства;
-
забезпечення педпрацівників навчально – методичною літературою,
фаховими газетами і журналами;
-
підвищення професійного рівня педагогічних працівників, поліпшення
соціально – економічного становища вчителів, морального та матеріального
стимулювання їх професійної діяльності;
-
комп’ютеризація навчальних закладів, оснащення їх телекомунікаційними
засобами та впровадження сучасних педагогічних технологій;
-
підвищення престижу педагогічної професії та утвердження високого
соціального статусу вчителя в суспільстві.