до доручення Міністерства
економіки та з питань
європейської інтеграції України
від 20.08.02 № 15-23/437
1. Стан матеріальної і
фінансової бази адміністративно-територіальних одиниць всіх рівнів (за останні два роки, план на 2002 рік та результати за січень – червень 2002
рік)
1.1
Фактичний порядок формування обласних та районних бюджетів, бюджетів сіл,
селищ, міст районного та обласного значення,
співвідношення між власними доходами бюджетів місцевого самоврядування
та закріпленими доходами, дотації та субвенції (з розрахунками на одного жителя
та на одного працюючого). Визначити окремо втрати місцевих бюджетів від
встановлених державою пільг (окремо по власним доходах).
1.2
Бюджети розвитку (або розділ “будівництво” місцевого бюджету), направленість
інвестицій (пріоритетні галузі економіки, соціальна сфера, регіональна та
місцева інфраструктура), складові частини залучених інвестицій (державні,
місцевих бюджетів, приватні, зарубіжні, інші).
1.3 Показники рентабельності виробництва
продукції та послуг по галузям і за видами власності (окремо по підприємствам
комунальної власності), фактичні данні по прибуткам і збиткам.
1.4
Утримання комунальних об’єктів, суспільно-корисних закладів та адміністративних
об’єктів (у тому числі видатки на ремонт, капітальний ремонт і реконструкцію).
1.5
Аналіз стану житлово-комунального господарства, визначення основних причин, які
призводять до збитковості підприємств ЖКГ.
1.6 Динаміка доходів населення, рівень
безробіття, динаміка створення нових робочих місць (за видами економічної
діяльності в т. ч. за рахунок розвитку малого і середнього бізнесу), динаміка
заборгованості населення по оплаті житлово-комунальних послуг, стан соціальних виплат.
При проведенні
аналізу даних цього розділу регіональним робочим групам необхідно їх
порівнювати із середньо-статистичними даними по області. Довідкові матеріали
цього розділу повинні включати детальний розгляд стану справ з матеріальною
основою місцевого самоврядування – підприємствами, установами і об`єктами
комунальної власності в т. ч. і спільної власності територіальних громад (у
порівнянні з державними та приватними підприємствами у цих галузях), пропозиції
по вирішенню питань власності на ці об’єкти.
Проаналізувати участь
органів місцевого самоврядування у комплексному соціально-економічному розвитку
населених пунктів, їх вплив на роботу підприємств, установ і організацій
(враховуючи і розвиток суспільно-корисних
закладів, які знаходяться у спільній власності).
Взаємовідносини
органів виконавчої влади і органів місцевого самоврядування, причини виникнення
конфліктів між ними.
2.Стан справ з наданням послуг місцевими
держадміністраціями та органами місцевого самоврядування.
Повноваження органів
місцевого самоврядування та місцевих державних адміністрацій, які визначені
Конституцією та Законами України, реалізуються ними у вигляді послуг, що
надаються ними громадянам та юридичним особам. Взагалі ці послуги поділяються
на управлінські, державні та громадські. У зв`язку з відсутністю у діючому
законодавстві юридично-правового визначення цих термінів, пропонуємо для цілей
цього дослідження наступні формулювання:
Управлінські
послуги –
це послуги органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування у
вигляді рішень, які регламентують права і обов`язки громадян і господарюючих
суб`єктів.
Державні
(адміністративні) послуги – це послуги (включаючи і платні),
обов'язковість отримання яких встановлюється законодавством та які надаються
фізичним чи юридичним особам
органами виконавчої влади, і створеними ними установами і організаціями, що утримуються за рахунок
коштів відповідних бюджетів.
Громадські послуги – це послуги, які надаються
органами місцевого самоврядування та створеними ними установами і організаціями, що утримуються за рахунок
коштів місцевих бюджетів, у відповідності до законів України, для
задоволення потреб особи і суспільства.
Завдання по обстеженню стану виконання повноважень (наданню послуг):
2.1 Встановлення
фактичного переліку послуг, які надаються громадянам та юридичним особам
органами виконавчої влади, місцевими
державними адміністраціями та органами
місцевого самоврядування, їх класифікація по сферах життєдіяльності і розподіл
на платні послуги та послуги, що надаються за рахунок бюджетних коштів.
2.2 Фактичне
фінансове забезпечення надання цих
послуг (з врахуванням розподілу видатків у Бюджетному кодексі) та пропозиції по
визначенню мінімальних нормативів їх фінансової забезпеченості.
2.3 Суперечності між центральними органами виконавчої влади, державними адміністраціями
та органами місцевого самоврядування
через недостатнє законодавче врегулювання розмежування сфер їх відповідальності
за надання послуг (законодавчі, організаційні, майнові тощо) та розробка
пропозицій щодо їх вирішення.
2.4 Вивчення
досвіду передачі (делегування) повноважень між органами місцевого
самоврядування і державними адміністраціями та договірних засад об`єднання
матеріальних і фінансових ресурсів органів місцевого самоврядування для
підвищення якості надання послуг.
2.5 Майнова
приналежність будівель, споруд та обладнання бюджетних установ, які надають
послуги (комунальні, спільної власності, державні) та пропозиції по вирішенню
спірних питань.
2.6
Співвідношення видатків місцевих бюджетів на утримання бюджетних установ та
надходжень від платних послуг, власної господарської діяльності.
2.7 Фактичний
фінансовий результат діяльності підприємств і установ всіх форм власності по
наданню державних і громадських послуг населенню (за видами послуг).
Обстеження
стану фінансового забезпечення повноважень (переліку послуг) для різних рівнів
адміністративно-територіальних одиниць має бути проведено у відповідності з їх
орієнтовним переліком повноважень для різних рівнів адміністративно-територіальних
одиниць (додаток 4).
По кожному виду послуг (сфері повноважень) мають бути
надані показники, які необхідні для розрахунків рівнів їх фінансового
забезпечення, зокрема:
-
кількість
населених пунктів, жителів, що входять до складу адміністративно-територіальної
одиниці (територіальної громади), відстань до адміністративного центру (середня
та максимальна);
-
кількість
споживачів та територія, в межах якої
надається конкретна послуга, кількість бюджетних установ, що її надають
(враховуючи державні та приватні установи);
-
стан справ з
відшкодуванням пільг, встановлених законодавством, комунальним
підприємствам.
Орієнтовний перелік показників по окремих видах послуг
(далі перелік послуг) наведений у додатку 5.
Проведення
роботи по визначенню мінімально-необхідного переліку послуг та пропозиції щодо розрахунків рівнів їх фінансового
забезпечення на всіх рівнях обстеження, повинно супроводжуватись аналізом
діючих стандартів і нормативів у відповідних сферах.
Для рівнів
район – область пропонуємо проаналізувати фактичний стан справ по виконанню
спільних програм, надати пропозиції по покращанню якості їх надання
(організаційні, майнові тощо) та визначити обов’язковий перелік
суспільно-необхідних програм.