ЗАТВЕРДЖЕНО

розпорядженням голови

облдержадміністрації

від 21 січня 2002 року №24

 

 

КОМПЛЕКСНА ПРОГРАМА 

розвитку внутрішнього ринку 

 області на 2002-2004 роки

 

I. Загальна частина

 

            Комплексна програма розвитку внутрішнього ринку області на 2002-2004 роки (далі – Програма) спрямована на  забезпечення всебічного розвитку внутрішнього ринку як обов’язкової умови сталого економічного зростання області і розроблена відповідно до доручень Президента  України від 6 липня 2001 року № 1-14/841,     Кабінету     Міністрів   України    від    14  січня   2001   року   до № 9209/2, Послання Президента України до Верховної Ради України “Україна: поступ у ХХI століття”, Концепції державної регіональної політики стратегії подолання бідності та інших урядових документів.

            Подолання структурних деформацій та активізація розвитку внутрішнього ринку можливі лише за умови мобілізації внутрішніх ресурсів області, підвищення ефективності і конкурентоспроможності виробництва, зростання трудової, творчої та підприємницької ініціативи населення області. Для досягнення стабільного соціально-економічного зростання в області є всі необхідні умови.  

            Програма базується на всебічному аналізі проблем і причин, що стримують розвиток внутрішнього ринку, визначає цілі та завдання на середньострокову перспективу та передбачає створення системи організаційних та економічних умов, необхідних для стимулювання розвитку внутрішнього ринку.

 

II. Економічні передумови розвитку внутрішнього ринку

 

            В області здійснюється реформування економіки, результатом якого має бути створення соціально орієнтованої ринкової моделі господарювання.

            Серед факторів, що стримують розвиток внутрішнього ринку, найбільш істотними є:

            - недостатній платоспроможний попит як фізичних, так і юридичних осіб;

            - нерозвинутість ринкових інститутів, що повинні забезпечувати підприємницьку активність;

            - технологічна відсталість економіки, що обмежує конкурентні можливості області;

            - обмежена кількість суб’єктів господарювання, діяльність яких є ефективною;

            - недостатній розвиток ринкової інфраструктури;

            - відсутність обігових коштів у суб’єктів господарювання;

            - високі ставки оподаткування як  фізичних, так і юридичних осіб.

            В області вживалися дієві заходи для поліпшення соціально-економічного становища та пожвавлення розвитку внутрішнього ринку.

            Починаючи з 1997 року зростає виробництво у промисловості. Його ріст забезпечувала переважна більшість галузей промислового комплексу області. Проте потенційні резерви відродження економіки, особливо внутрішнього ринку, ще повністю не задіяні.

            В активізації внутрішнього ринку немає більш важливої проблеми, ніж зростання реальних доходів населення. Протягом 2001 року вони поступово зростали  і за січень-листопад цей показник збільшився на 11,9 відсотка проти відповідного періоду 2000 року.

            Зростання реальних доходів населення стримувала інфляція. За 1997-2000 роки споживчі ціни зросли майже у два рази, а в 2001 році - на 6,1 відсотка.

            Серйозною проблемою в області довгий час залишалась заборгованість з виплати заробітної плати, що роками накопичувалась і у квітні 1999 року становила 140 млн. гривень. Цілеспрямована робота органів виконавчої влади сприяла зменшенню заборгованості з виплати заробітної плати на 107 млн.гривень., з якої майже половина погашена у 2001 році. Однак на початок 2002 року вона ще перевищує 30 млн.гривень. Не задовільним в області залишається середньомісячний рівень середньої заробітної плати. По цьому показнику область займає одне із останніх місць в республіці ( за січень-листопад 2001 року  середньомісячна заробітна плата становила 197,53 гривні) і майже на третину менша  середнього показника по Україні (307,81 гривні).

            В області намітилась тенденція до поліпшення фінансової ситуації. Чистий   фінансовий   результат   суб’єктів   господарювання   за   11      місяців

2001 року  становив 10,9 млн.гривень прибутку проти  46,4 млн.гривень збитків за 11 місяців 2000 року. Однак фінансове становище підприємств залишається незадовільним. Платоспроможність юридичних осіб обмежена через нестачу оборотних коштів.  Суб’єкти підприємницької діяльності допустили збитки  на суму майже 95 млн.гривень (дані за січень-листопад 2001 року).

Значною    залишається   дебіторська   і  кредиторська заборгованості на

1 грудня 2001 року, відповідно 2,2 і 2,9 млрд.гривень.  Оздоровленню фінансового становища підприємств сприяла робота, спрямована на виконання вимог  Закону України “Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом”,  заходів щодо подолання платіжної кризи та підвищення ефективності роботи суб”єктів господарювання області.

Ключовою проблемою розвитку внутрішнього ринку залишається реформування власності.

            Незважаючи на значні структурні зміни форм власності, ще не вдалося створити належну кількість ефективних власників,  вишукати необхідні ресурси і забезпечити ефективний менеджмент. Даються взнаки недостатній розвиток ринкової інфраструктури, а також недосконалість і нестабільність правового поля з питань конкуренції та ринкових відносин.

            Недостатньо захищені права власності, частина товарообігу перебуває у “тіньовій економіці”.

            Обмежує розвиток внутрішнього ринку технічна відсталість значної частини підприємств. Через нестачу обігових коштів незадовільно здійснюється оновлення основних виробничих фондів, катастрофічно збільшується їх моральний та фізичний знос.

            Найбільш потерпіли підприємства машинобудівної та металообробної, легкої галузей, деревоообробна промисловість і виробництво товарів широкого вжитку.

            Тенденції, які склалися у зміні структури, особливо ті, що пов’язані із скороченням наукоємної та високотехнологічної продукції, призводять до нееквівалентного зовнішньоекономічного обміну і все більшого технологічного відставання підприємств. Експортуючи сировину або продукти її первинної переробки та імпортуючи готові вироби, область втрачає природні ресурси, що дуже повільно відтворюються, і сприяє економічному зростанню інших країн.

            Водночас область має істотний технологічний потенціал, що може забезпечити активізацію внутрішнього ринку.

 
ІІІ.    Мета та основні завдання Програми

 

Головною метою Програми є реалізація політики економічного  зростання, оздоровлення фінансового становища суб”єктів підприємницької діяльності, підвищення соціальних гарантій відповідно до зростання вартості прожиткового мінімуму населення, недопущення заборгованості з виплати заробітної плати і на цій основі створення умов для випереджаючого зростання внутрішнього споживання та забезпечення сталого розвитку економіки області.

Основними завданнями Програми є:

- підвищення платоспроможного попиту суб”єктів ринку;

- активізація підприємницької діяльності;

- розширення інноваційних можливостей економіки.

Підвищення платоспроможного попиту суб”єктів ринку грунтується на комплексному підході до проблеми забезпечення платоспроможності як фізичних, так і юридичних осіб. Найбільш дієвими чинниками у цій сфері, здатними активно вплинути на розвиток внутрішнього ринку, слід вважати:

- зростання платоспроможного попиту населення;

- відновлення довіри до кредитно-фінансових установ;

- підвищення товарності і платоспроможності аграрного сектора;

- розвиток інвестиційного потенціалу.

Критеріями успішного виконання завдань, що сприяють підвищенню платоспроможності попиту населення, є  зростання рівня заробітної плати, своєчасна її виплата та зростання грошових доходів. У 2002 році збережеться тенденція  щодо зростання доходів населення, зокрема підвищення заробітної плати, пенсій, інших соціальних виплат, погашення боргів та недопущення затримок з їх виплати, створення умов для активної підприємницької діяльності.

            Головними завданнями у сфері грошових доходів та оплати праці будуть:

            - забезпечення випереджаючого зростання реальних грошових доходів;

            - сприяння захисту купівельної спроможності грошових доходів від впливу інфляції;

            - сприяння поступовому наближенню розміру мінімальної заробітної плати до прожиткового мінімуму.

            Однією із складових зростання грошових доходів населення відповідно до прогнозних показників проекту Державної програми економічного і соціального розвитку України у 2002 році стало підвищення рівня мінімальної заробітної плати до 140 гривень на місяць та збільшення середнього розміру пенсійних і соціальних виплат не менше як на 12 відсотків. Очікується,  що у 2002 році середньомісячна заробітна плата робітників і службовців області зросте на 18 відсотків проти 2001 року.

            Реалізація цих завдань здійснюватиметься на основі зростання обсягів виробництва, підвищення продуктивності праці, фінансової стабілізації підприємств, ліквідації заборгованості з виплати заробітної плати у виробничій сфері.

            Робота щодо поліпшення ситуації на ринку праці буде проводитись відповідно до завдань, викладених у розпорядженні голови облдержадміністрації від 24 вересня 2001 року  № 494 “Про заходи щодо організації зайнятості та соціального захисту незайнятого населення області”.

            Органами виконавчої влади та місцевого самоврядування будуть вживатись заходи щодо підвищення економічної активності населення області, розвитку підприємницької ініціативи.

            Прогнозується   за   рахунок усіх джерел фінансування створити близько

8   тисяч   нових робочих місць, а рівень безробіття на кінець року становитиме

6 відсотків по відношенню до працездатного населення у працездатному віці.

            Зростає потреба у професійно-кваліфікованій робочій силі. Внаслідок цього в області передбачається розширити програми професійного перенавчання, що сприятимуть підвищенню конкурентоспроможності робочої сили. Службою зайнятості буде охоплено професійним навчанням та перенавчанням понад  4,5 тисячі безробітних.

            Збільшенню обсягів працевлаштування сприятиме створення умов для самозайнятості та розвитку підприємницької діяльності.

            Пріоритетним напрямом визначено навчання професіям, що дозволяють безробітним відкривати власний бізнес. Крім цього, тисячі безробітним, які планують зайнятися підприємницькою діяльністю, буде проведено виплату одноразової допомоги.

            Службою зайнятості буде працевлаштовано 18 тисяч незайнятих громадян. На підприємствах, в установах і організаціях області планується забронювати близько  3 тисяч робочих місць для працевлаштування соціально-незахищених громадян. Збільшуватимуться обсяги тимчасового працевлаштування безробітних на громадських роботах.

Критеріями успішного виконання завдань щодо відновлення довіри до кредитно-фінансових установ будуть підвищення частки довготермінових кредитів у загальних обсягах кредитування, вдосконалення правил конкуренції, зменшення обсягів взаємної заборгованості суб”єктів господарювання.

У 2002 році збережеться позитивна тенденція забезпечення сплати податків і зборів до бюджетів усіх рівнів грошовими коштами.Збільшенню надходжень до бюджетів  усіх рівнів сприятиме  прийняття бюджету та Програми економічного і соціального розвитку області  на 2002 рік.

            Головними завданнями податково-бюджетної сфери будуть:

            - збільшення дохідної частини бюджетів усіх рівнів та розширення бази оподаткування;

            - підвищення ефективності використання бюджетних коштів та посилення дисципліни виконання бюджету;

            - подальше просування реформи міжбюджетних відносин;

            - скорочення обсягів недоїмки з податків та обов”язкових платежів.

            Міжбюджетні відносини будуватимуться на основі подальшої децентралізації функцій і повноважень між різними рівнями органів влади та наближення суспільних послуг до місця їх безпосереднього споживання, посилення ролі місцевого самоврядування через запровадження прозорої й стабільної системи взаємовідносин між державним та місцевими бюджетами.

            Вагомим інструментом фінансового оздоровлення суб”єктів господарювання стане Закон України “Про відновлення платоспроможності боржника  або визнання його банкрутом”.

            З метою ефективного функціонування підприємств, установ та організацій усіх форм власності, вдосконалення механізму провадження у справах про банкрутство в області передбачається проводити моніторинг, складовою частиною якого є створення та ведення єдиної бази даних по підприємствах  щодо яких порушено справу про банкрутство.

            Головним завданням у сфері удосконалення фінансових відносин підприємств будуть:

            - сприяння зміцненню фінансового стану суб”єктів господарської діяльності, поступовій ліквідації збиткових неплатоспроможних і неперспективних  підприємств;

            - зменшення кількості збиткових підприємств;

            - зниження темпів зростання поточної дебіторської та кредиторської заборгованості;

            - зменшення обсягів заборгованості, накопиченої у попередні періоди;

            - зростання вартості активів підприємств, насамперед, за рахунок інвестицій;

            - збільшення кількості арбітражних керуючих, залучених до провадження справ про банкрутство.

            З метою створення умов для фінансового оздоровлення підприємств необхідні:

- обгрунтоване планування видаткової частини бюджету  в ув”язці із рівнем дохідної частини;

- здійснення видатків усіма розпорядниками бюджетних коштів виключно у межах, передбачених бюджетом асигнувань;

            - продовження заборони на проведення розрахунків з бюджетом у не грошовій формі;

            - запровадження відповідальності керівників підприємств за зростання заборгованості, що не супроводжується відповідним зростанням обсягів реалізації продукції (товарів, робіт, послуг).

Діяльність комерційних банків буде спрямована на  підвищення їх ролі у процесах економічних перетворень, що відбуватимуться в області. Головними завданнями у цій сфері будуть:

            - збільшення   обсягів    кредитування    реального   сектора економіки на

60    відсотків;

            -  підвищення рівня та якості банківського капіталу, захист інтересів вкладників і кредиторів;

             - збільшення частки довгострокових кредитів у загальній структурі кредитів на   50 відсотків;

            - збільшення обсягів вкладів населення в установи комерційних банків на 50 відсотків.

 

ІV. Основні напрями розвитку внутрішнього ринку

 

Основні напрями розвитку внутрішнього ринку  відповідно до завдань Програми  зведені у групи:

 

 

 

1. Підвищення платоспроможного попиту суб”єктів ринку

 

Для забезпечення сталого зростання платоспроможного попиту суб”єктів ринку  повинні бути здійснені заходи за такими напрямами:

 

Зростання платоспроможного попиту населення

 

З метою зростання платоспроможного попиту населення необхідно:

- погасити заборгованість перед працівниками бюджетної сфери, забезпечити своєчасну виплату заробітної плати, провести її індексацію відповідно до зростання цін;

- підвищити відповідальність керівників підприємницьких структур за додержання трудового законодавства, особливо щодо  оплати праці;

- забезпечити прогнозне зростання заробітної плати, пенсій, стипендій та інших соціальних виплат.

 

Підвищення товарності та платоспроможності

аграрного сектора

 

            Для формування на селі середнього класу необхідно прискорити видачу державних актів на право приватної власності на землю замість сертифікатів на право на земельну частку (пай).

            Земля сільськогосподарського призначення повинна бути включена в обіг, що дасть змогу запровадити іпотечне кредитування сільськогосподар-ських товаровиробників.

            Потребує удосконалення система страхування сільськогосподарської діяльності, кредитування та банківського обслуговування товаровиробників аграрного сектору. Важливе значення має сприяння розвиткові установ кредитування в сільських регіонах.

            Для обслуговування сектору селянських товарних господарств необхідно прискорити організацію сільськогосподарських обслуговуючих кооперативів і сприяти організації кредитних спілок. З цією метою слід розвивати і застосовувати ринкові механізми, усуваючи недоліки та посилюючи дієвість цих механізмів шляхом державного регулювання.

            Для підвищення товарності та платоспроможності аграрного сектору необхідно:

            - сприяти діяльності інтегрованих агропромислових структур, що об’єднують сільськогосподарські виробничі, агросервісні, переробні та маркетингові складові виробництва продовольчої продукції;

            - створити сприятливі умови для залучення приватних інвестицій у виробництво вітчизняної сільськогосподарської техніки та розширення технічного обслуговування сільськогосподарських виробників на умовах лізингу;

            - налагодити моніторинг цінових співвідношень в аграрній сфері та їх відповідності рівню реальних витрат основних суб’єктів ринку. На цій основі доцільно здійснювати регулювання відповідних ринків з метою запобігання різкому коливанню цін і недопущення невиправданого зниження доходів населення та підприємницьких структур;

            - обмежити монополізацію окремих сегментів ринку сільськогосподар-ської продукції, а також ринку ресурсів і послуг для сільського господарства з метою забезпечення конкуренції;

            - забезпечити прозорість товарних ринків, зокрема ринків зерна, та запровадити заставні закупівлі зерна;

            - сприяти подальшому розвиткові цивілізованого біржового ринку агропродукції.

           

            2. Розвиток інвестиційного потенціалу суб’єктів господарювання

 

            Розширення інноваційних можливостей передбачається здійснити за рахунок всебічного використання науково-технічного потенціалу економіки області у забезпеченні розвитку ринку шляхом:

            - формування сучасної технологічної структури виробництва;

            - підвищення рівня збалансованості виробництва;

            - задоволення попиту в сучасних інформаційних технологіях.

            Для виконання поставлених завдань передбчається досягти зниження ресурсо- і енергозбереження виробництва, оновлення основних фондів та орієнтувати виробництво на внутрішній ринок.

            За рахунок активізації платоспроможного попиту суб’єктів господарювання, населення та агропромислового сектору намічено досягти розвитку  внутрішнього ринку.

            Важливе значення у його розвитку відводиться нарощенню інвестиційного потенціалу підприємств і організацій різних форм власності. Реалізація цього напряму передбачає наступне:

            - поєднання процесів зростання виробництва, збільшення доходів населення і розширення кінцевого попиту;

            - накопичення заощаджень та зростання інвестиційної діяльності.

            Для цього передбачена розробка регіональних цільових інвестиційних програм, спрямованих на структурну перебудову економіки, залучення внутрішніх і зовнішніх інвестицій.

            Передбачається стимулювання збільшення випуску продукції, затрати на виробництво якої менші, ніж при закупівлі її за кордоном. Для цього будуть надаватись гарантії інвесторам, які проводять розробку і впровадження нових технологій, здійснюватись страхування інвестиційної діяльності.

            Формування сучасної технологічної структури економіки є головною функцією управління інноваційним розвитком, що буде істотно посилена. Цьому сприятиме прискорення прийняття Закону України “Про інвестиційну діяльність”, що дасть можливість врегулювати питання управління у цій сфері. Необхідно провести інвентаризацію та експертну оцінку інноваційних проектів, що розроблені на підприємствах області, визначити пріоритетні напрями використання інноваційних ресурсів.

            Передбачається забезпечити прискорений розвиток галузей, що визначають науково-технічний прогрес, сприяють розвитку інших виробництв. Необхідно завершити роботу по реструктуризації збиткових підприємств, які підтримуються дотаціями з бюджету.

            Намічено збільшити обсяги житлового будівництва, прискорити розвиток суміжних галузей, у першу чергу будівельної індустрії, що поліпшить збалансованість попиту і пропозицій на будівельні матеріали, дасть можливість створити нові робочі місця.

            Будуть здійснені заходи щодо стимулювання спорудження комунально-побутових комплексів, об’єктів благоустрою, систем утилізації,  переробки відходів та охорони природи. Продовжуватиметься робота по реформуванню житлово-комунального господарства, зокрема створенню акціонерних товариств, об’єднань співвласників на базі підприємств, що надають комунальні послуги.

            Завершиться робота щодо передачі у власність територіальних громад об’єктів водопостачання і теплоенергетики. Буде запроваджено тендерний порядок надання житлово-комунальних послуг. Набуде розвитку іпотечна форма кредитування житлового будівництва.

Для створення ефективного конкурентного середовища, проведення дієвих ринкових реформ, забезпечення належного рівня реалізації конкурентної політики в області необхідно посилити ефективність контролю за недопущенням зловживань монопольним становищем, проявам антиконкурентних узгоджених дій, дискримінації суб’єктів господарювання органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування.

            Основні акценти у конкурентній та ціновій політиці області будуть зосереджені на:

            - створення ефективного конкурентного середовища як одного з пріоритетів під час реалізації державних, галузевих та регіональних програм з питань соціально-економічного розвитку;

            - забезпечення рівних умов здійснення підприємницької діяльності для всіх суб’єктів, незалежно від форм власності, підвищення прозорості функціонування товарних ринків шляхом звуження сфери застосування товарообмінних (бартерних) операцій та операцій з давальницькою сировиною, вексельних та інших форм негрошових розрахунків;

            - подолання негативного впливу тіньового сектора економіки на конкуренцію;

            - прискорення структурних реформ в житлово-комунальному господарстві;

            - підвищення конкурентоспроможності підприємств, що підлягають приватизації, шляхом відокремлення непрофільних виробництв та об’єктів соціальної інфраструктури;

            - погодження органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, органами адміністративно-господарського управління та контролю з територіальним відділенням Антимонопольного комітету України рішень, що можуть призвести до обмеження чи спотворення конкуренції на відповідних ринках;

            - забезпечення діяльності органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України;

            - недопущення встановлення обмежень щодо кількості суб’єктів  господарювання, які можуть здійснювати певні види господарської діяльності;

            - додержання органами виконавчої влади конкурентних засад при визначенні суб’єктів господарювання, яким  надається право здійснювати певні види господарської діяльності, у випадках, коли кількість таких суб’єктів господарювання є обмеженою;

            - недопущення делегування повноважень органів виконавчої влади суб’єктам господарювання, за винятком випадків, визначених законодавством, відкликання раніше неправомірно наданих таких повноважень;

- поширення та популяризація серед суб’єктів господарювання та споживачів інформації про законодавство з питань захисту економічної конкуренції.

 

3.Активізація підприємницької діяльності

 

Запорукою ефективного функціонування підприємницького сектора, зокрема виведення його з тіні, є створення сприятливого підприємницького середовища. Саме на це буде спрямована реалізація  цілісної регуляторної політики в області, що націлена на усунення адміністративних штучних перешкод у сфері діяльності підприємництва. Будуть переглядатися діючі нормативно-правові акти на відповідність ринковим вимогам, впорядковува-тиметься діяльність дозвільних установ області.

            Позитивний вплив на формування сприятливого підприємницького середовища матиме ефективна антимонопольна політика. Вживатимуться заходи щодо підвищення рівня економічної конкуренції, створення рівних умов суб’єктам господарювання, узгодження регуляторної політики з конкурентною політикою.

            На розбудову малих підприємств буде спрямовано дальший розвиток інфраструктури  підтримки підприємництва  (зараз  налічується понад 130 оди-ниць). Інтереси підприємців області представляють 32 громадські об’єднання підприємців.

 

4.Підвищення рівня збалансованості виробництва

 

Підвищення рівня збалансованості виробництва передбачає поступові зміни існуючої структури економіки шляхом прискореного розвитку галузей, що мають конкретні переваги і можуть сприяти зростанню інших господарських комплексів. З цією метою повинна бути ліквідована деформація в економічному становищі підприємств шляхом реструктуризації їх збитків, що штучно підтримуються системою бюджетних дотацій та за рахунок збільшення частки підприємств, що виробляють продукцію з високим ступенем обробки.

            Слід активізувати створення, з урахуванням кон’юнктури внутрішнього ринку, замкнутих технологічних циклів з виробництва кінцевої продукції машинобудування, хімічної, деревообробної і легкої промисловості, орієнтова-них на задоволення потреб власної міжгалузевої кооперації.

            Необхідно також прискорити темпи житлового будівництва та розвитку суміжних галузей, що підвищить збалансованість попиту і пропонування на будівельні матеріали, меблі, засоби зв’язку і телекомунікацій, побутову техніку тощо.

 

Задоволення попиту у сфері сучасних технологій

 

            Передусім у зазначені сфері необхідно задовольнити платоспроможний попит на комп’ютери, програмне забезпечення, оргтехеніку, засоби електронного зв’язку та продукцію галузей інформатики телекомунікацій, індустрії звуко- і відеозапису тощо, надаючи перевагу  національному виробнику.

            Забезпечуватиметься підтримка перспективних нововведень шляхом формування кооперативних об’єднань, кластерів з метою концентрації ресурсів на пріоритетних напрямках економічного розвитку.

 

 

Розвиток та модернізація загальноекономічної

інфраструктури

 

            Необхідно створити умови для стимулювання будівництва, транспортно-комунікаційних систем, комунально-побутових комплексів, об’єктів благоустрою, систем утилізації відходів і відновлення природи.

            Продовжуватиметься робота щодо реформування житлово-комунального господарства, зокрема із створення акціонерних товариств на базі підприємств, що надають комунальні послуги. Завершиться передача у власність територіальних громад об’єктів теплопостачання  житлово-комунальної сфери. Цьому сприятиме виконання розпорядження голови облдержадміністрації від 15 січня 2002 року № 16 «Про  сприяння у створенні об’єднань громадян-співвласників багатоквартирних будинків».

 

                                    У. Організаційне забезпечення Програми

 

            Програма розрахована на період з 2002 року по 2004 рік.

            Заходи щодо розвитку внутрішнього ринку  області на 2002-2004 роки, спрямовані на виконання Програми (додається), щороку уточнюватимуться з урахуванням її реалізації та пропозицій місцевих органів виконавчої влади, заінтересованих підприємств, установ та організацій.

            Фінансування реалізації Програми здійснюватиметься за рахунок коштів, передбачених органами місцевої виконавчої влади, визначеними відповідальними виконавцями.

            Контроль за виконанням Програми покладається на головне управління економіки облдержадміністрації.

 

 

 

                                                                                                                                                               Додаток

                                                                                                                                                               до Комплексної програми

                                                                                                                                                               розвитку внутрішнього ринку

                                                                                                                                                               області на 2002-2004 роки

 

 

                                                                                                                        З А Х О Д И

                                                                                                щодо  розвитку внутрішнього ринку області

                                                                                                                      на 2002-2004 роки

 

№№

п/п

Проблеми та заходи, спрямовані на їх розв”язання

 

Шляхи реалізації

 

Відповідальні виконавці

Термін виконання

 

1

2

3

4

5

 

 

Підвищення платоспроможного попиту суб”єктів ринку

 

 

 

 

 

 

 

1.

    Зростання обсягів виробництва продовольчих та промислових товарів

передбачати у щорічних програмах економічного і соціального розвитку області приріст обсягів випуску товарів народного споживання

головні управління економіки, сільського господарства і продовольства, управління промисловості, енергетики, транспорту та зв”язку облдержадміністрації, райдержадміністрації, виконкоми міських (міст обласного значення) рад

постійно

 

 

 

 

 

 

 

2.

    Зростання платоспроможного попиту населення, підвищення рівня життя та підтримка купівельної спроможності грошових доходів

проведення щокварталу аналізу стану погашення заборгованості з виплати заробітної плати перед працівниками підприємств, що мають стратегічне значення для економіки і безпеки держави

головні управління економіки, праці та соціального захисту населення, управління промисловості, енергетики, транспорту та зв”язку облдержадміністрації

постійно

 

 

 

 

 

 

 

 

 

сприяти погашенню заборгованості з виплати заробітної плати у виробничій та бюджетній сферах і в подальшому не допускати її несвоєчасну виплату

територіальна державна інспекція праці в області, головні управління праці та соціального захисту населення, економіки     облдержадміністрації, райдержадміністрації, виконкоми міських (міст обласного значення) рад

постійно

 

 

 

 

 

 

 

 

 

сприяти зростанню середньомісячної заробітної плати не нижче рівня, передбаченого щорічними програмами економічного і соціального розвитку області

головні управління праці та соціального захисту населення, економіки     облдержадміністрації, райдержадміністрації, виконкоми міських (міст обласного значення) рад

постійно

 

 

 

 

 

 

 

 

 

забезпечити створення у галузях економіки та інших сферах господарської діяльності робочих місць не нижче рівня, передбаченого річними територіальними програмами зайнятості населення області

обласний центр зайнятості, головне управління економіки облдержадміністрації, райдержадміністрації, виконкоми міських (міст обласного значення) рад

постійно

 

 

 

 

 

 

 

 

 

забезпечити працевлаштування у 2002 році за сприяння державної служби зайнятості 14400 незайнятих громадян

обласний центр зайнятості

2002 рік

 

 

 

 

 

 

 

 

 

шляхом надання дотацій роботодавцям за рахунок коштів Фонду загальнообов’язкового соціального страхування на випадок безробіття у 2002 році створити  не менше 800 робочих місць

_”_

2002  рік

 

 

 

 

 

 

 

3.

    Підвищення товарності та платоспроможності аграрного сектора

сприяти проведенню аукціонів по продажу живих сільськогосподарських тварин, у тому числі племінних (великої рогатої худоби, свиней, овець, кіз, коней, а також птиці)

головне управління сільського господарства і продовольства облдерж-

адміністрації, обласне виробниче об”єднання по племінній справі в тваринництві

 

 

2002 рік

 

 

 

прискорити формування оптових продовольчих ринків, мережі фірмової торгівлі, торгівельних центрів (комплексів), сприяти активізації роботи обласної спеціалізованої аграрної біржі, торгових домів, кредитних спілок, сільськогосподарських обслуговуючих кооперативів, завойовувати і розширювати зовнішні ринки

головні управління економіки, сільського господарства і продовольства облдержадміністрації, комунальне підприємство “Волинський центр

аграрних реформ”, обласна спеціалізована аграрна біржа, райдержадміністрації

2002 рік

 

 

 

 

 

 

 

4.

    Подолання практики бартерного обміну

активізувати роботу установ банків щодо збільшення обсягів фінансових розрахунків,  що спрямовуватимуться на кредитування підприємств агропромислового комплексу та підприємств, що здійснюють їх матеріально-технічне забезпечення

головне управління сільського господарства і продовольства обл-держадміністрації, обласне управління Національного банку України

2002 рік

 

 

 

 

 

 

 

 

 

збільшення обсягів закупівлі сільськогосподарської продукції на біржовому товарному ринку за форвардними та спотовими контрактами

_”_

_”_

 

 

 

 

 

 

 

 

 

проведення приватизації об”єктів агропромислового комплексу з метою створення сприятливих умов для діяльності приватних власників у аграрному секторі

головне управління сільського господарства і продовольства обл-держадміністрації, регіональне відділення Фонду державного майна України по області

_”_

 

 

 

 

 

 

 

 

 

сприяти розвитку сільськогосподарських

обслуговуючих кооперативів

головне управління сільського господарства і продовольства обл-держадміністрації, комунальне підприємство “Волинський центр

аграрних реформ”, райдержадміністрації

2002 рік

 

 

 

 

 

 

 

 

 

вжити заходів щодо збільшення закупівлі вітчизняної сільськогосподарської техніки на умовах фінансового лізингу на забезпечення сільськогосподарських товаровиробників, зокрема, обслуговуючих кооперативів технікою для тваринництва і птахівництва

головне управління сільського господарства і продовольства облдерж-

адміністрації, райдерж-

адміністрації

2002 рік

 

 

 

 

 

 

 

5.

    Розвиток житлового будівництва та реконструкція існуючого житлового фонду

розроблення річних програм розвитку житлового будівництва та реконструкції існуючого невпорядкованого житла у розрізі міст і районів області

управління капітального будівництва,  житлово-комунального господарства, управління містобудування та архітектури облдержадміністрації

2002-2004

роки

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

запровадження іпотечного кредитування для розвитку індивідуального будівництва житла

регіональне відділення Державного фонду сприяння розвитку молодіжного житлового будівництва, обласний фонд підтримки індивідуального будівництва житла на селі “Власний дім”

2002-2005

роки

 

 

 

 

 

 

 

6.

   Формування сучасного технологічного укладу економіки :

 

 

 

 

 

 

  - стимулювання інноваційної діяльності підприємств

розробка та виконання Програми розвитку інвестиційно-інноваційної діяльності підприємств базових галузей промисловості

головне управління економіки, управління промисловості, енергетики, транспорту та зв”язку     облдержадміністрації

2002-2005

роки

 

 

 

 

 

 

 

 

- запровадження нових енергозберігаючих технологій

виконання обласної Програми енергозбереження

управління промисловості, енергетики, транспорту та зв”язку облдержадміністрації

2002-2005

роки

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Розвиток підприємництва

 

 

 

 

7.

    Розвиток малого та середнього бізнесу

на основі Концепції розвитку ринків з продажу продовольчих та непродовольчих товарів як складової частини внутрішнього споживчого ринку розробка регіональної Програми вдосконалення функціонування ринків області

головне управління економіки облдержадміністрації, обласна спілка спо-живчих товариств, райдержадміністрації, виконкоми міських (міст обласного значення) рад, обласне управління у справах захисту прав спо-живачів, обласна санітарно-епідеміологічна станція

Лютий

 2002 року

 

 

 

 

 

 

 

 

 

забезпечити виконання заходів щодо прискореного розвитку сфери побутового обслуговування населення області на 2002-2005 роки, затверджених розпорядженням голови облдержадміністрації від 30 листопада 2001 року № 627

головне управління економіки облдержадміністрації, райдержадміністрації, виконкоми міських (міст обласного значення) рад

протягом 2002-2005 років

 

8.

    Реалізація в області заходів щодо виконання Національної програми сприяння розвитку малого підприємництва в Україні:

 

 

 

 

 

 

       - формування і реалі-зація єдиної державної регуляторної політики в сфері підприємництва

розробка плану заходів з питань реалізації єдиної державної регуляторної політики в області на 2002 рік

 

залучення до участі у формуванні та реалізації регуляторної політики громадських об”єднань підприємств

 

запровадження і реалізація стандартизованої системи процедур з підготовки проектів регуляторних актів

 

забезпечення публічного обговорення проектів регуляторних актів, що суттєво впливають на ринкове середовище, зачіпають інтереси підприємців

 

забезпечення відслідковування ефективності дії регуляторних актів

 

перегляд діючих нормативно-правових актів на відповідність ринковим вимогам

представництво Держ-підприємництва в області, головне управління економіки облдержадміністрації, управління облдержадміністрації, рай-держадміністрації, виконкоми міських (міст обласного значення) рад

2002-2003

роки

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   - сприяння розширенню інфраструктури розвитку підприємництва

здійснення заходів щодо створення та запровадження Реєстру суб”єктів підприємницької діяльності

 

створення довідково-інформаційних мереж для підприємців про законодавство, потенційних клієнтів, податки, конкурентне середовище тощо

Представництво Держ-підприємництва в області, головне управління економіки, управління облдержадміністрації, райдержадміністрації, виконкоми міських (міст обласного значення) рад

2002-2003

роки

 

 

 

 

 

 

 

 

  - впровадження регіональної політики сприяння розвитку малого підприємництва

удосконалення механізму громадської підтримки малого підприємництва через громадські приймальні, інститут уповноважених з питань захисту прав підприємців

 

Представництво Держ-підприємництва в області, райдержадміністрації, виконкоми  міських (міст обласного значення) рад, уповноважений Держпідприємництва України в області

 

 

 

 

 

організація періодичних видань, теле- і радіопрограм з висвітленням проблем розвитку малого підприємництва в містах і районах області

Управління у справах преси та інформації облдержадміністрації

2002-2003

роки

 

 

402-zah.